علت سـؤتفـاهـم در سـخـنان کـرزی بی سـوادی ملت اسـت
حقــــ(شـــمس الحــق)ــــانی حقــــ(شـــمس الحــق)ــــانی


 

کــرزی از فــرط دلســوزی ملت را به خــوردن کــاه و علف تشــویق میکــند ولی مــردم بیســواد او را غلــط می فهمــند !

 

اختلاف سطح فهم و دانش میان اشخاص اکثراً باعث بروز غلط فهمی ها و سؤتفاهمات میگردد این مشکل را ما همیش در سخنرانی های محترم کرزی و برداشت غلط مردم از آن ها ملاحظه میکنیم.
گرچه بیچاره کرزی در سخنرانی هایشان خیلی کوشش بخرچ میدهند که از قله های مرتفع علم و دانش ، ادب و فرهنگش در قعر دره بی سوادی و کم سوادی عوام الناس پائین آمده و چنان صحبت کنند که برای همگان قابل فهم و درک باشند ولی متاسفانه  فاصله میان سطح دانش مردم و مقام علمی وادبی ایشان بحدی زیاد است که اکثراً این کوشش ها بی ثمر مانده و بیچاره مردم بازهم بیانات گهربار ایشان را غلط میفهمند.

چنانچه جناب ایشان چندی قبل در مجلس نمایندگان از فرط دلسوزی مردم را به خوردن کاه وعلف تشویق فرمودند ولی یکتعداد مردم نا آگاه و بی سواد فرموده های ایشان را اهانت به خود پنداشته و سر و صدا براه انداختند که کرزی ما را چون گاو و خر علف میدهد.

ما همه میدانم که ده سال قبل کشور مان در جمع کشور های فقیر جهان قرار داشت که اکثریت مطلق مردم تحت خط فقر زندگی میکردند و توان خوردن یک پاو گوشت را در یک  ماه هم نداشتند.
حالا از برکت ملیارد ها دالر کمک های جامعه جهانی مردم افغانستان در چنان وفرت اقتصادی و ناز و نعمت زندگی بسر می برند که من کمتر فامیل را سراغ دارم که صبح ها مرغ بریان و چاشت ها کباب چوپان و شب ها دوپایازه و سه پیازه نخورند.
طبیعیست که استفاده بیش از حد گوشت انواع و اقسام امراض از قبیل فشار بالای خون ، سرطان معده و روده ، مرض شکر ، مرض نقرس و خیلی امراض مهلک دیگری را ببار می آورد.
برای جلوگیری از بروز چنین امراض یا علاج آنها یگانه راه موثر پرهیز از خوردن گوشت و استعمال بیشتر سبزیجات یا به اصطلاح ادبی و علمی خوردن کاه و علف می باشد.
اما اینکه مردم بیچاره ما از فرط بیسوادی و پائین بودن سطح دانش علمی شان به این چیز ها پی نمی برند و سخنان گهر بار کرزی را هم بعلت استعمال اصطلاحات مغلق علمی و ادبی نمیفهمند واقعاً جای تاسف و تالم است.

 

با تقـــــــــديم حــــــــــــرمت

 

http://haqani.funpic.de

picture 192.jpg picture 192.jpg
  

June 27th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شعر،ادب و عرفان